سببشناسی۳۳
کنشهای اجرایی.۳۷
نظمجویی شناختی هیجان.۴۱
هیجان بهعنوان یکی از فرایندهای عاطفی.۴۵
هوش هیجانی۴۶
فصل سوم:روش پژوهش
طرح پژوهش۵۳
جامعه پژوهش.۵۳
روش و ابزار گردآوری اطلاعات۵۴
روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش.۵۸
فصل چهارم:یافتههای پژوهش
اطلاعات توصیفی۶۰
شاخصهای توصیفی متغیره.۶۰
یافتههای استنباطی۶۲
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
بحث ۷۷
نارسایی کنشهای اجرایی و علائم ADHD بزرگسال۷۷
راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان و علائم ADHD بزرگسال.۸۲
هوش هیجانی و علائم ADHD بزرگسال.۸۴
محدودیتها و پیشنهادهای پژوهش۸۸
منابع.۹۱
پیوست ها.
فهرست جداول
عنوان و شماره صفحه
جدول ۴-۱ شاخصهای توصیفی میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش.۵۷
جدول ۴-۲ همبستکی بین نمرات ADHD و متغیرهای پیشبین۵۹
جدول ۴-۳ تحلیل رگرسیون چندمتغیره مولفه نارسایی کنشهای اجرایی و علائم ADHD 63
جدول ۴-۴ تحلیل رگرسیون چندمتغیره راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان و علائم ADHD65
جدول ۴-۵ تحلیل رگرسیون چندمتغیره مولفه های هوش هیجانی و علائم ADHD67
جدول ۴-۶ تحلیل رگرسیون چند متغیره مولفه های نارسایی کنشهای اجرایی، راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان و هوش هیجانی با علائم ADHD.68
فهرست نمودارها
عنوان و شماره صفحه
نمودار۴-۱ نمودار مقادیر باقی مانده و پیش بینی شده استاندارد.۶۲
مقدمه
اولین موضوعی که دربارهی اختلال نارسایی توجه[۱] همراه با فزونکنشی[۲] (ADHD) به ذهن اکثر مردم خطور میکند این است که «کودکان مبتلا به این اختلال نمیتوانند در کلاس حواس خود را جمع کنند و به مطالب درسی توجه داشته باشند، حواس آن ها بهراحتی پرت میشود، نمیتوانند ساکت باشند، بیقرار و ناآرام هستند، زیاد حرف میزنند و بهسختی میتوانند اعمال و رفتار خود را کنترل کنند».بهعبارتدیگر تصور اکثر مردم دربارهی ADHD این است که مبتلایان به این اختلال دو مشکل رفتاری عمده دارند ۱.نارسایی توجه ۲.فزونکنشی – زودانگیختگی[۳] (ویس[۴]، ۲۰۰۸). اختلال ADHD یک اختلال عصب رفتاری[۵]، بسیار شایع و زود بروز با علتهای ژنتیکی، رفتاری و بیولوژیکی است که با نشانههای رفتاری نارسایی توجه، فزونکنشی و زودانگیختگی در طول چرخهی زندگی مشخص میشود (اسپنسر[۶] و همکاران، ۲۰۰۷). برای اینکه کودک مبتلا به ADHD تشخیص داده شود، باید نشانههای فراگیر[۷] داشته باشد، یعنی اینکه نشانههای اختلال در چند موقعیت مشاهده شود. اختلال نارسایی توجه /فزونکنشی ازنظر تاریخی تصور میشد که اختلالی خاص کودکان است که منجر به تأخیر رشد کنترل تکانه میگردد و در نوجوانی از بین میرود. فقط در چند دهه گذشته بوده است که ADHD در بالغین شناخته شده است و بهطور موفقیتآمیزی درمان شده است. (کاپلان[۸] و سادوک[۹]، ۲۰۰۷ ). در رابطه با شیوع این اختلال، آدلر[۱۰] و همکاران اظهار میدارند که ADHD بهطور تقریبی در ۳ تا ۷ درصد کودکان مدرسه رو و ۵ درصد بزرگسالان رخ میدهد (به نقل از جاردین[۱۱] لوبی[۱۲] و ایرلوین[۱۳]، ۲۰۱۱) که هردوی دختر و پسر را تحت تأثیر قرار میدهد (فارونه[۱۴] و همکاران، ۲۰۰۰). در بررسی دیگری دانشمندان نشان دادند که ۲ تا ۸ درصد جمعیت کالجها سطوح ازنظر بالینی معناداری از نشانههای ADHD را گزارش کردهاند و حداقل ۲۵ درصد از دانش آموزان کالج که دارای ناتواناییهایی هستند مبتلا به ADHD تشخیص داده میشوند (دی پاول[۱۵] و همکاران، ۲۰۰۹). در ایران پژوهشهای اندکی در رابطه با شیوع ADHD کودک و بزرگسال انجامشده است. در پژوهشی که در تبریز انجام شد میزان شیوع ADHD بزرگسال در جمعیت موردبررسی ۵/۵ % نشان داد شد. مردان نسبت به زنان شانس بیشتری برای ابتلا به اختلال ADHD بزرگسالی (۴% در برابر ۵/۱%)نشان دادند (امیری و همکاران،۱۳۸۹). بزرگسالان مبتلا به ADHD وضعیت اجتماعی اقتصادی پایینتر، دشواریهای شغلی بیشتر و تغیرات شغلی بیشتری داشتند. بارکلی نیز اظهار میدارد که : بزرگسالان مبتلا به ADHD، مشکلاتی را در زمینههای مدیریت پول، رانندگی، پیروی از قانون (رفتار ضداجتماعی)، مصرف مفرط مواد یا وابستگی یا سوء مصرف آشکار، مدیریت رفتار و فرزند پروری، ادارهی خانواده، حفظ سلامتی و حتی کارکرد جنسی را ذکر کردهاند (بارکلی[۱۶]، مورفی[۱۷] و فیشر[۱۸]، ۲۰۰۸ ).