۴ـ۱ـ۳)اقسام مرتد ۳۳
۴ـ۱ـ۴)حکم ارتداد در قرآن و روایات ۳۳
۴ـ۱ـ۵)فلسفه­ی حکم ارتداد ۳۶
۴ـ۱ـ۶)ذکر چند نکته در مسئله­ ارتداد ۴۰
۴ـ۱ـ۷) ارتداد و سیره­ی پیامبر(ص) درباره آن .۴۳
۴ـ۲) جهاد .۴۴
۴ـ۲ـ۱)برخی از آیات مطلق درباره جهاد .۴۹
۴ـ۲ـ۲) برخی از آیات مقید درباره جهاد .۵۰
۴ـ۲ـ۳) توضیحاتی درباره آیات مقید .۵۱
۴ـ۲ـ۴) عفو عمومی در فتح مکه، پاسخی دیگر به شبهه­ی جهاد .۵۴
۵) سیره­ی پیامبر(ص) در برخورد با دگراندیشان۵۷
۵ـ۱) روش برخورد پیامبر(ص) با بت­پرستان و مشرکان .۵۸
۵ـ۲)روش برخورد پیامبر(ص) با اهل کتاب ۵۹
۵ـ۲ـ۱) دریافت جزیه از اهل کتاب .۶۰
۵ـ۲ـ۲) معیار زندگی مسالمت­آمیز با اهل کتاب .۶۲
۵ـ۳) نامه­های پیامبر(ص) به زمامداران جهان مؤیّد آزادی عقیده . ۶۳
۶) روش اهل بیت(ع) دربرخورد با مخالفان و دگراندیشان۶۵
۷) آزادی عقیده و پلورالیسم دینی از دیدگاه اسلام .۷۲
۸) نتیجه ­گیری ۷۸

فصل دوم:رویکرد یهود به آزادی عقیده
۱) مقدمه .۸۴
فهرست مطالب
عنوان                                                                             صفحه  
۲) معرفی قوم یهود .۸۶
۳) کتب مقدس یهود .۸۷
۳ـ۱) تورات(عهد قدیم) ۸۷
۳ـ۲) تلمود .۸۸
۴) دین یهود در انحصار نژاد ۹۰
۵) یهود و آزادی عقیده .۹۲
۵ـ۱) اراده و آزادی در نگاه یهود .۹۳
۵ـ۲) تفکر و تعقل در دین یهود و ارتباط آن با آزادی عقیده ۹۴
۵ـ۳) موارد ضد آزادی عقیده در یهودیت .۹۶
۵ـ۳ـ۱)­اندیشه­ی برتری نژاد یهود ۹۶
۵ـ۳ـ۲)جنگ و کشتار در دین یهود  .۱۰۵
۵ـ۳ـ۳) ارتباط کینه­توزانه­ی یهود با ادیان توحیدی ۱۱۰
۵ـ۳ـ۴) تفکرات ضد آزادی عقیده در پروتکلهای حکمای یهود ۱۱۲
۶) ارتداد در دین یهود .۱۱۶
۷) نتیجه­ گیری۱۲۰

فصل سوم: بررسی تطبیقی نگرش اسلام و یهود به آزادی عقیده
۱) مقایسه­ موارد مبیّن وجود یا عدم آزادی عقیده در اسلام و یهود .۱۲۶
۱ـ۱) تفکر و تعقل .۱۲۶
۱ـ۲) جنگ و جهاد ۱۲۶
۱ـ۳) ارتباط با سایر ادیان .۱۲۷
۱ـ۴) ارتداد ۱۲۸
۲)نتیجه ­گیری .۱۲۸

فهرست مطالب
عنوان                                                                             صفحه  
بخش سوم: نتیجه ­گیری و پیشنهادات
نتیجه­.۱۳۱
محدودیت­های تحقیق .۱۳۷
پیشنهاد  .۱۳۸
منابع و مآخذ .۱۳۹
چکیده انگلیسی

 
 
 
 
بخش اول
کلیات تحقیق
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
۱) مقدمه
   یکی از حقوق فطری و طبیعی هر فرد، آزادی وی است. اگر انسان را در انجام کارها و در انتخاب راه­ها، مختار بدانیم، در آن صورت خود را از سایر موجودات برتر خواهیم یافت؛ زیرا رفتار سایر موجودات از روی طبیعت و غریزه است نه تعقل و اراده و اختیار. و اگر انسان را در زندگی مجبور بدانیم در آن­صورت با سنگ و چوب و درخت فرقی نخواهد داشت. بنابراین بر اساس اصل انسان­شناسی، بشر باید به تحقیق درباره اراده و اختیار و آزادی خود بپردازد و از این رهگذر، گام­هایی اساسی جهت شناخت فطرت خود بردارد.
ادیان توحیدی به شواهد تاریخی، نخستین منادیان آزادی بشر بوده ­اند و بیشترین مخالفت­ها را با قدرت خشن و مستبد عصر خویش به راه انداخته­اند و اصولاً چون هیچ دینی نمی ­تواند جز از طریق فراهم­آوردن امکانی برای آزادی انسان­ها و سپس ارائه­ ایده­ها و پیام­های نو، توجه مخاطبین را به خود جلب کند. پس طبیعتاً هر یک از ادیان لاأقل در دوره­ ظهور، منادی و طرفدار آزادی بوده ­اند و این حمایت در ادیانی که خود را مبتنی بر برهان و استدلال و تعقل و آگاهی می­دانند بیشتر و جدی­تر بوده است.
یکی از عواملی که تعیین ­کننده­ جهت­گیری­های فردی و اجتماعی بشر است بحث انتخاب دین اوست؛ زیرا دین جزئی از زندگی بشر شده است و در هر زمان بشر نیازمند داشتن عقیده و دین خاصی است. لذا وجود یا عدم آزادی عقیده در یک ملت یا آیین، تعیین ­کننده­ وجود اکرام یا عدم آن نسبت به انسان­هاست. آزادی عقیده به معنای آزادی انسان در انتخاب عقیده و عدم وجود اجبار بر پذیرش و ترک عقیده، یک امر فطری و مدافع کرامت انسان­ها است. لذا در نزد بشر ارزش بالایی دارد دین اسلام از جمله ادیانی است که ندای آزادی عقیده سر داده و از طرفی آن آزادی­ای را می­پذیرد که برابر ترازهای اسلامی می­باشد. زیرا هدف نهایی که انسان برای رسیدن به آن تلاش می­ کند کمال و تقرب پروردگار متعال است. لذا، آزادی عقیده نباید او را از این مسیر دور کرده و مانع رسیدن به هدف شود. از طرف دیگر، موضوعاتی چون ارتداد و جهاد در این رابطه وجود دارد که ظاهر آن با آزادی عقیده منافات دارد. دین یهود نیز یکی از ادیان الهی است که ندای توحید سر داده است پس طبیعتاً باید مدافع آزادی عقیده باشد زیرا تحمیل عقیده هرگز هدف خداوند نیست و خداوند ایمان اجباری را از بشر نمی­پذیرد. اما تاریخ و تعالیم یهود، ویژگی­ها و عقایدی را برای این دین و پیروانش نام برده است که انسان را به این قضاوت وادار می­ کند که مفهوم آزادی عقیده برای آن­ها بی ­معنی است. ویژگی­هایی چون برگزیدگی قوم یهود، جنگ و کشتارهای خونین و بی­رحمانه و. . از طرفی در این دین نیز مانند سایر ادیان مسئله­ ارتداد و حساسیت دینی وجود دارد. لذا هدف از این نوشتار این است که به بررسی موضوع آزادی عقیده در اسلام و یهود و هر مبحثی که در رابطه با آن، به روشن­کردن بحث کمک می­ کند، پرداخته و بدین وسیله با مقایسه­ میان دو دین در این مبحث، تحقیقات سایرین کامل شود؛ زیرا مقایسه­ تطبیقی موضوعات در بین ادیان، به انسجام شناخت افراد کمک خواهد کرد. امید است با فراهم آوردن این تحقیق توانسته باشم گامی در جهت بهره بردن افراد از آن، بردارم.
۲) بیان مسئله
آزادی­ عقیده یکی از حقوق طبیعی انسان؛ به عنوان یک موجود متفکر و با شعور، می­باشد. این نوع آزادی نیز چون دیگر اقسام آزادی همیشه و در همه­جا جزء مطالبات فطری انسان­ها بوده است. اما باید توجه داشت که در واقع اختیار، آزادی خطرناکی است که به بشر داده شده است. زیرا فقط یک راه حق مطلوب خداست، و هرکس با اختیار و آزادی خود، راه حق و مطلوب را پیش­گیرد در قیامت ایمن می­ شود و هرکس  با سوء اختیار خود راهی غیر از آن انتخاب کند گمراه می­ شود.
ظاهر موضوع آزادی عقیده، آزادی انسان در انتخاب هر عقیده­ای و مجبور نبودن او را می­رساند. ولی این نکته هم دارای اهمیت است که آزادی مطلق و بدون هیچ قید و بندی را نمی­توان تقدیس کرد. زیرا ممکن است به کرامت انسان­ها در بعد فردی و زندگی اجتماعی او لطمه وارد کند. در اسلام همه چیز بر اساس اصل «توحید» بنا شده است و پس از آن بر اساس «اخلاق فاضله» می­باشد. بنابراین آزادی­ عقیده نیز طبیعتاً باید بر اساس این اصل باشد. در دین یهود نیز همه چیز بر اساس عقیده­ی«برگزیدگی قوم یهود» می­باشد آنچه در این دین مبهم و نیازمند به پاسخ است این است که پیروان این دین با اینکه باید اصل توحید و یکتاپرستی را پیش گیرند و در راستای آن به عقاید سایرین احترام بگذارند، با ادیان توحیدی مبارزه می­ کنند و خود را برتر از سایر خلق خدا می­دانند. لذا در این نوشتار به بررسی این موضوع (آزادی عقیده) در این دو دین الهی پرداخته خواهد شد.
۳) اهمیت مسئله و ضرورت تحقیق
از آنجا که اعتقاد به آزادی ­عقیده، ارج نهادن به کرامت والای انسان است لذا از اهمیت بالایی برخوردار است. سخن از آزادی عقیده از جهات بسیاری می ­تواند مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال یک جهت آنکه، در قرون اخیر، به دلایل متعدد شعار آزادی عقیده، حقوق بشر و. توسط افراد سر داده می­ شود و در مواردی نیز ابزاری علیه دین شده است زیرا قدرتمندانی که می­خواهند مخالفان خود را سرنگون کنند مفاهیمی چون«آزادی عقیده» را بر سر زبان­ها و در افکار می­اندازند و به این وسیله مردم عامه و نا­آگاه را در مسیری که خود می­خواهند سوق می­ دهند. از طرفی گروهی بر این پندارند چون آزادی ارزشی انسانی و فرادینی دارد، نمی­توان آن را به چهارچوب در­آورد و برای آن مرز و خط قرمزی قائل شد. البته واضح و مبرهن است که چون انسان متفکر و مختار آفریده شده است، بدون آزادی، در هیچ مسیری اعم از درست و نادرست نمی ­تواند حرکت کند. و در نتیجه نمی ­تواند به هیچ مقصدی برسد. آنچه که مرا به تحقیق در این زمینه وادار کرده، این است که در دین اسلام که خود را کامل­ترین و آخرین دین معرفی و ندای آزادی عقیده را مطرح کرده است و نیز در یهودیت که مدعی اساس یکتاپرستی در دین خود می­باشد، «آزادی عقیده» چه مفهوم یا ارزشی دارد. آیا هر دو دین که مدعی یکتاپرستی هستند نگاهشان به مقوله­ی آزادی عقیده یکی است یا خیر؟ و این آزادی را چگونه در رفتار و عمل خود منعکس می­ کنند.

خرید فایل متن کامل در سایت zusa.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *