۱-۷-۱ تعریف مفهومی سرمایه اجتماعی. ۱۲

۱-۷-۲ تعریف عملیاتی سرمایه اجتماعی ۱۳

۱-۷-۳- تعریف مفهومی سرمایه فکری. ۱۳

۱-۷-۴ – تعریف عملیاتی سرمایه فکری. ۱۴

۱-۷- ۵- تعریف مفهومی سرمایه انسانی ۱۴

۱-۷-۶ تعریف عملیاتی سرمایه رابطه ای ( مشتری ). ۱۴

۱-۷-۷- تعریف عملیاتی سرمایه ساختاری. ۱۵

۱-۷-۸- تعریف عملیاتی عنصر ساختاری. ۱۵

۱-۷- ۹- تعریف مفهومی روابط شبکه ای ۱۵

۱-۷- ۱۰- تعریف عملیاتی پیکربندی روابط شبکه ای. ۱۵

۱-۷-۱۱- تعریف عملیاتی سازمان مناسب ۱۶

۱-۷-۱۲- تعریف عملیاتی عنصر شناختی. ۱۶

۱-۷-۱۳- تعریف عملیاتی زبان و کدهای مشترک ۱۶

۱-۷-۱۴ – تعریف عملیاتی حکایات مشترک. ۱۷

۱-۷- ۱۵- تعریف عملیاتی عنصر رابطه ای ۱۷

۱-۷-۱۶- تعریف مفهومی اعتماد. ۱۷

۱-۷-۱۷- تعریف مفهومی الزامات و انتظارات. ۱۷

۱-۷-۱۸ – تعریف مفهومی هویت ۱۸

۱-۸- قلمرو پژوهش. ۱۸

۱-۸-۱- قلمرو مکانی پژوهش ۱۸

۱-۸-۲ – قلمرو زمانی پژوهش. ۱۸

۱-۹- جمع بندی و نتیجه گیری. ۱۹

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

 ۲-۱- مقدمه. ۲۱

۲-۲ سرمایه در مفهوم کلاسیک و جدید. ۲۱

۲-۳ – تعاریف ارائه شده ازسرمایه اجتماعی ۲۳

۲-۴- تبار شناسی و زمینه تاریخی سرمایه اجتماعی ۲۴

۲-۵- بررسی نظریه های پیرامون سرمایه اجتماعی. ۲۴

۲-۶- مدلهایی برای سنجش سرمایه اجتماعی. ۲۸

۲-۶- ۱- مدل کیفی سرمایه اجتماعی ۲۸

۲-۶-۲- مدل کمی برای اندازه گیری سرمایه اجتماعی. ۳۱

۲-۷- مزایای سرمایه اجتماعی. ۳۱

۲-۸- خطرات ناشی از بکار گیری سرمایه اجتماعی ۳۳

۲-۹- معرفی مدل های مختلف سرمایه اجتماعی. ۳۴

۲-۱۰-۱- مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال ( ( ۱۹۹۸ ۳۴

۲-۱۰-۲- مدل سرمایه اجتماعی و ایجاد ارزش تسای و گوشال ( ۱۹۹۸ ) ۳۵

۲-۱۰-۳- مدل سرمایه اجتماعی پاکستون ( ۱۹۹۹ ). ۳۵

۲-۱۰-۴- مدل ساختاری سرمایه اجتماعی پاتنام و کلمن. ۳۵

۲-۱۰-۵- مدل سرمایه اجتماعی استون ( ۲۰۰۱ ). ۳۵

۲-۱۰ -۶- مدل سرمایه اجتماعی هدسون ( ۲۰۰۵ ) ۳۵

۲-۱۱-  ابعاد سرمایه اجتماعی بر اساس مدل های ارائه شده. ۳۶

۲-۱۱-۱- ابعاد سرمایه اجتماعی براساس مدل ناهاپیت و گوشال. ۳۶

۲-۱۱-۱-۱- عنصر ساختاری. ۳۷

۲-۱۱-۱-۱- روابط شبکه ای ۳۷

۲-۱۱-۱-۱-۲- پیکربندی روابط شبکه ای ۳۷

۲-۱۱-۱-۱-۳- تئوری منابع اجتماعی. ۳۷

۲-۱۱-۱-۲- عنصر شناختی ۳۸

۲-۱۱-۱-۲- ۱- زبان و کدهای مشترک. ۳۸

۲-۱۱-۱-۲-۲- حکایات مشترک. ۳۸

۲-۱۱-۱-۳- عنصر رابطه ای ۳۸

۲-۱۱-۱-۳- ۱- اعتماد. ۳۹

۲-۱۱-۱-۳-۲- هنجارها. ۳۹

۲-۱۱-۱-۳-۳- الزامات و انتظارات. ۳۹

۲-۱۱-۱-۳-۴- هویت ۳۹

۲-۱۷-۲- ابعاد سرمایه اجتماعی بر اساس دسته بندی گروه کندی دانشگاه هاروارد  ۴۰

۲-۱۱-۲-۱- اعتماد ۴۰

۲-۱۱-۸-۲- مشارکت سیاسی ۴۱

۲-۱۱-۲-۳- مشارکت و رهبری مدنی. ۴۱

۲-۱۱-۲-۴- پیوندهای اجتماعی غیر رسمی. ۴۲

۲-۱۱-۲-۵- بخشش و روحیه داوطلبی ۴۲

۲-۱۱-۲-۶- مشارکت مذهبی ۴۲

۲-۱۱-۲-۷- عدالت و مشارکت مدنی. ۴۲

۲-۱۱-۲-۸- تنوع معاشرت ها و دوستی ها. ۴۳

۲-۱۱-۲-۹- بعد ساختاری. ۴۳

۲-۱۱-۲-۱۰- بعد شناختی. ۴۳

۲-۱۱-۲-۱۱- بعد ارتباطی ۴۳

۲-۱۲- اهمیت سرمایه اجتماعی در بحث های سازمان و مدیریت. ۴۵

۲-۱۳- تعاریف ارائه شده از سرمایه فکری ۴۶

۲-۱۳-۱- سرمایه فکری از دیدگاه استوارت. ۴۶

۲-۱۳-۲- سرمایه فکری از دیدگاه بنتیس. ۴۶

۲-۱۳-۳- سرمایه فکری از دیدگاه ادوینسون و مالون. ۴۷

۲-۱۳-۴- سرمایه فکری از دیدگاه بنتیس و هالند ۴۷

۲-۱۳-۱- سرمایه فکری از دیدگاه روس و همکاران ۴۷

۲-۱۴- معرفی مدل های مختلف سرمایه فکری. ۴۹

۲-۱۴-۱- مدل ادوینسون و مالون ۵۰

۲-۱۴-۲- مدل بروکینگ. ۵۰

۲-۱۴-۳- مدل روس و همکاران. ۵۰

۲-۱۴-۴- مدل استیوارت ۵۰

۲-۱۴-۵- مدل سالیوان. ۵۰

۲-۱۴-۶- مدل بونفرر ۵۰

۲-۱۴-۷- مدل بنتیس. ۵۰

۲-۱۴-۸- مدل هانس و لاواندال ۵۱

۲-۱۴-۹- مدل لین. ۵۱

۲-۱۵- انتخاب مدل مورد استفاده و دلیل انتخاب ۵۱

۲-۱۶- مدل های ارائه شده برای اندازه گیری و گزارش دهی سرمایه فکری ۵۲

۲-۱۷- چهارچوب مفهومی پژوهش ۵۵

۲-۱۸-۱- پیشینه سرمایه اجتماعی ۵۶

۲-۱۸-۱-۱- پژوهش های داخلی ۵۶

۲-۱۸-۲- پژوهش های خارجی. ۶۰

۲-۱۸-۲- پیشینه سرمایه فکری. ۶۱

۲-۱۸-۲-۱- پژوهش های داخلی. ۶۱

۲-۱۸-۲-۲- تحقیقات خارجی. ۶۲

۲-۱۸-۳- پیشینه رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری ۶۲

۲-۱۸-۳-۱- پژوهش های داخلی. ۶۲

۲-۱۹- جمع بندی و نتیجه گیری. ۶۳

فصل سوم : روش شناسی پژوهش

 ۳-۱- مقدمه. ۶۶

۳-۲- روش پژوهش. ۶۶

۳-۳- فرایند پژوهش ۶۷

۳-۴- جامعه آماری. ۶۷

۳-۵- روش نمونه گیری ۶۷

۲-۶- ابزار گردآوری. ۶۸

۲-۶-۱- مطالعات کتابخانه ای ۶۸

۲-۶-۲- پژوهش های میدانی ۶۸

۲-۷- روایی و پایایی تحقیق ۶۸

۲-۲۲- خلاصه فصل ۷۰

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱- مقدمه. ۷۲

۴-۲- روش های آماری مورد استفاده. ۷۲

۴-۳- تحلیل های آماری توصیفی ۷۳

۴-۳-۱- تحلیل آماری توصیفی. ۷۳

۴-۳-۱- ۱- اطلاعات دموگرافیک ۷۳

۴-۴- روایی و پایایی ۷۹

۲-۵- فراوانی داده ها. ۸۰

۲-۶- آزمون کای اسکوئر ۸۰

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

 ۵-۱- مقدمه. ۱۱۶

۵-۲- تفسیر نتایج حاصل از اطلاعات دموگرافیک نمونه پژوهش ۱۱۶

۵-۳- بررسی فرضیات ۱۱۷

۵-۴- محدودیت های پژوهش. ۱۱۸

۵-۵- پیشنهادات. ۱۱۸

۵-۵-۱- پیشنهادات پژوهشی ۱۱۸

۵-۵-۲- پیشنهادات اجرایی ۱۱۹

۵-۶- منابع و ماخذ ۱۲۱

پیوست .۱۲۹

چکیده

تحقیق حاضر بر حسب هدف کاربردی و بر حسب شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان می باشد. که بر اساس آمار و اطلاعات منتشره توسط اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان در سال ۹۳-۱۳۹۲ برابر ۱۱۰ نفر می باشد که در۱ منطقه آموزشی مشغول به کار می باشند . ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات شامل دو پرسشنامه سنجش سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری است که اعتبار آن ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب ۰.۷۹۸ و ۰.۸۰۶ تعیین شد . در این پژوهش میزان سرمایه اجتماعی با ابعاد سه گانه آن یعنی بعد ساختاری،بعد شناختی و بعد ارتباطی مورد اندازه گیری قرار گرفت و تاثیر هر یک از این ابعاد با سرمایه فکری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد بین ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش شهرستان کاشان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد . بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش شهرستان کاشان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد . بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش شهرستان کاشان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد . بین بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش شهرستان کاشان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد .

واژگان کلیدی:

سرمایه فکری-سرمایه اجتماعی-آموزش وپرورش کاشان

۱-۱- مقدمه

در جهان کنونی که دوره تحولات لجام گسیخته و به قول تافلر دوره جابجایی قدرت می باشد بحث مدیریت سرمایه فکری و داراییهای ناملموس سازمان ها بعد از موضوعات مهندسی مجدد  (دهه ، ۸۰ ) و مدیریت کیفیت فراگیر (دهه، ۹۰ ) به عنوان پدیده ای مهم، به صورت همه جانبه ای افق تحولات مدیریت را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان جدیدترین پارادایمی که بحث فوق را در مدیریت سازمان ها تحت پوشش قرار می دهد، بحث مدیریت سرمایه فکری است. استوارت اعتقاد دارد، سرمایه فکری مجموعه ای از دانش، اطلاعات، داراییهای فکری ، تجربه، رقابت و یادگیری سازمانی است که می تواند برای ایجاد ثروت بکار گرفته شود. در واقع سرمایه فکری تمامی کارکنان، دانش سازمانی و توانایی های آن را برای ایجاد ارزش افزوده دربر می گیرد و باعث منافع رقابتی مستمر می شود ( قلیچ لی و مشبکی ، ۱۳۸۵ ). بنابراین سرمایه فکری در پی آن است که در سازمان ها، دارایی های فکری، دانش، تجربه و یادگیری سازمانی جهت نیل به توسعه همه جانبه بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد. پس برخلاف تصورات رایج، که صرف وجود فناوری را متضمن توسعه می دانستند، دانش و به اشتراک گذاشتن آن در سازمان ها و سرمایه های انسانی تضمین کننده بهبود عملکرد و توسعه می باشد. مدیریت سرمایه فکری بیش از هر چیزی مدیریت پدیده های اجتماعی است. یکی از مفاهیم مهم و فرا رشته ای در بحث مدیریت پدیده های اجتماعی، مفهوم سرمایه اجتماعی است. پاتنام ، سرمایه اجتماعی را مجموعه ای از مفاهیمی مانند اعتماد، هنجارها و شبکه ها می داند که موجب ایجاد ارتباط و مشارکت بهینه اعضای یک اجتماع شده و در نهایت منافع متقابل آنان را تأمین خواهد کرد (پاتنام، ۲۰۰۰ ). نظر به موارد مذکور و با عنایت به اینکه مهم ترین چالش مدیریت سرمایه فکری واداشتن افراد جهت به اشتراک گذاشتن آنچه که می دانند می باشد و این موضوع هم بیشتر دارای صبغه ای اجتماعی است، در این پژوهش سعی می شود تاثیر هر یک از ابعاد سرمایه اجتماعی را بر سرمایه فکری تبیین کنیم .

۱-۲- بیان مسئله

به طور سنتی سه نوع سرمایه )طبیعی، فیزیکی و سرمایه انسانی( در کنار یکدیگر مبنایی برای توسعه و عملکرد اقتصادی فرض شده است.با وقوع انقلاب فناوری اطلاعات ، جامعه اطلاعاتی و شبکه ای و نیز پیشرفت سریع فناوری از دهه ۱۹۹۰ الگوی رشد اقتصادی تغییر اساسی کرده است. امروزه دانش به عنوان مهمترین سرمایه جایگزین سرمایه های مالی و فیزیکی شده است. محیط کسب و کار مبتنی بر دانش نیازمند رویکردی است که دارایی های ناملموس جدید سازمانی مثل دانش و شایستگی های منابع انسانی،نوآوری،روابط با مشتری،فرهنگ سازمانی،نظامهاو ساختار سازمانی را در بر می گیرد.از طرفی دیگر یکی از قابلیت های مهم سازمانی که می تواند به سازمان ها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار نماید . و برای آنها در مقایسه با سازمان های دیگر (( مزیت سازمانی پایدار )) ایجاد کند ، سرمایه اجتماعی است . ( ناهاپیت و گوشال ، ۱۹۹۸ :۲۶۶-۲۴۲ ) .

سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد و به تازگی در مدیریت و سازمان به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است و در همین راستا وولکاک معتقد است که سرمایه اجتماعی به عنوان یک زبان تئوریک مشترک می تواند به عالمان سیاسی،جامعه شناسان،انسان شناسان واقتصاددانان امکان کار با یکدیگر را در وضعیتی مفید اعطا کند . ( وولکاک ، ۱۹۹۸ به نقل از پرندی ، ۱۳۸۸ ) .

در رابطه بامفهوم سرمایه اجتماعی تعاریف بسیاری وجود دارد و همین کثرت تعاریف سبب نوعی آشفتگی و عدم انسجام در مفهوم سرمایه اجتماعی شده است ولی به طورخلاصه میتوان گفت که سرمایه اجتماعی به معنای هنجارها وشبکه های ارتباطی است که امکان مشارکت مردم در اقدامات جمعی به منظور کسب سود متقابل را فراهم می کند لذا سرمایه اجتماعی مفهومی ترکیبی است که میزان هنجارها وشبکه ها را در یک مقطع زمانی خاص تشریح می کند . ( تاجبخش و همکاران ، ۱۳۸۳ : ۱۵۶ ) .

سرمایه اجتماعی هر جامعه ناشی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی آن جامعه است و یکی از شاخصهای مهم وضعیت فرهنگی و اجتماعی آن جامعه می باشد. از سوی دیگر در وضعیت سرمایه اجتماعی هر جامعه ای عواملی از قبیل نهادآموزش و پرورش تاثیرگذار میباشند. نهاد آموزش و پرورش نقش مهمی را در افزایش و انتقال سرمایه اجتماعی در جامعه ایفا می نماید زیرا فرایند جامعه پذیری هر فردی در سطوح متفاوت از نهاد آموزش و پرورش می گذرد و این امر در وضعیت سرمایه اجتماعی جامعه بسیار تاثیرگذار است. ( تاجبخش و همکاران ، ۱۳۸۳ : ۱۹۴ ) .

به اعتقاد کگیوت و زندر ((یک سازمان یک گروه اجتماعی است که مشخصه آن سرعت و کارایی در ایجاد و انتقال دانش می باشد )) این یک دیدگاه نسبتاّجدید و مهم درباره تئوری سازمان است که در حال حاضر از سوی چندین صاحب نظر مانند نوناکا، اسپندر و زندر ارائه شده است ( قلیچلی و مشبکی ، ۱۳۸۵ ) .

این نویسندگان معتقدند که سازمان ها دارای قابلیت های خاصی برای خلق و تسهیم دانش اند که برای آنهادر مقایسه با سازمان های دیگرمزیت مشخصی ایجاد می کند.همچنین ناهاپیت و گوشال نیز اظهار می دارند که سرمایه اجتماعی یکی از قابلیت ها و دارایی های مهم سازمانی است که می تواند در خلق و تسهیم دانش کمک بسیاری نماید ( همان ) .

آرمسترانگ در مدل مفهومی خود،سرمایه اجتماعی را عنصری از سرمایه فکری در نظر می گیردو برخی دیگر آن را به عنوان یک عامل موثر در ایجاد سرمایه فکری مورد بحث قرار می دهند )همان).

بنتیس در مدل سرمایه فکری خود اگرچه از عنوان سرمایه اجتماعی استفاده نمی کند با این وجود اذعان می کند که اعتماد و فرهنگ تسهیل کننده سرمایه فکری سازمان ها هستند)همان) .

همچنین به اعتقاد ناهاپیت و گوشال اساساً سرمایه فکری یک مصنوع اجتماعی است و همچنین اینکه دانش و معنی همیشه در یک بافت اجتماعی موجود هستند.یعنی از طریق روابط جاری در گروه ها هم خلق شده و هم پایدار می ماند.در واقع آنها با پذیرش چارچوب مفهومی سرمایه فکری اسپندر روابط ابعاد سرمایه اجتماعی شامل ساختاری، رابطه ای و شناختی را صرفاً با بعد دانش اجتماعی آشکار و پنهان سرمایه فکری مورد بررسی قرار می دهند. البته قدر مسلم قضاوت در مورد نقشی که سرمایه اجتماعی می تواند در ایجاد سرمایه فکری سازمان آموزش و پرورش داشته باشد نیازمند مطالعه نظری و تجربی بسیاری است که در این راستا هنوز مطالعات بسیار اندک می باشد بنابراین در این پژوهش سعی بر این است تا با توجه به مشکلاتی که در زمینه سرمایه اجتماعی در سازمانها وجود دارد، از جمله عدم نهادینه سازی سرمایه اجتماعی وابعادآن  و . به این مسئله پرداخته شود که آیا ابعادسرمایه اجتماعی برسرمایه فکری سازمان آموزش وپرورش در شهر کاشان رابه صورت معناداری تحت تاثیر قرار دهد؟

شایان ذکر است که در این پژوهش مدل سرمایه فکری مورد نظر مبتنی بر نظریه بنتیس است که با تعریف ارائه شده توسط اسپندر متفاوت است.  در این رابطه تلاش شده است که تاثیر هر یک از ابعاد سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری را مورد بررسی قرار دهیم و در خاتمه کوشش می شود تا راهکار هایی جهت توسعه سرمایه اجتماعی در سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش شهرستان کاشان ارائه گردد.

۱-۳- ضرورت و اهمیت مساله

تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی در هرجامعه ای امری ضروری و حائز اهمیت است زیرا سرمایه اجتماعی برای فهم این مطلب که چگونه عناصر اجتماعی میتوانند عملکرد افراد را در زمینه دستیابی به اهداف متفاوت تقویت کنند مفید است ( لین و جونموسون ، ۲۰۰۷ : ۳۳۱ ) . وهمچنین سرمایه اجتماعی نقش بسیار مهمتری از سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی در جوامع ایفا می نماید و در غیاب سرمایه اجتماعی سایر سرمایه ها اثربخشی خود را از دست می دهند و بدون سرمایه اجتماعی پیمودن راه توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی دشوار است ( کاوسی و رحمانی ، ۱۳۸۷ :۱۲ ) .

از سوی دیگر گروهی از اندیشمندان معتقدند که ریشه بسیاری از نابسامانیها و نابهنجاریها در کمبود یا نبود سرمایه اجتماعی نهفته است ( اجتهادی ، ۱۳۸۶ ) . همچنین گروهی دیگر از اندیشمندان برآن هستند که سرمایه اجتماعی از یک سو سبب بهبود زندگی افراد و از سوی دیگر سبب افزایش انباشت سرمایه انسانی،توسعه مالی، افزایش نوآوری و کارایی عملکرد دولت میگردد( ( رحمانی و همکاران ، ۱۳۸۶ : ۱۲ ) . بنابراین سرمایه اجتماعی نقش مهمی هم در بهبود زندگی افراد وهم در رشد و توسعه جوامع ایفا میکند و از آنجا که یکی از نهادهای مهم در توسعه جوامع نهاد آموزش و پرورش است واز منزلتی همتراز با دیگر نهادهای مهم جامعه برخوردار است ( علاقه بند ، ۱۳۷۴ : ۷۲ ) . تعیین وضعیت سرمایه اجتماعی این نهاد حائز اهمیت است.بعلاوه تعیین سرمایه اجتماعی فرهنگیان و بررسی کارکردهای این نوع از سرمایه برای فرهنگیان امری ضروری است.اهمیت مسئله در آن است که روشن می نماید نهادی که یکی از نهادهای ایجاد،افزایش و انتقال سرمایه اجتماعی است وضعیت سرمایه اجتماعی اش چگونه است؟و تا چه اندازه به اهمیت سرمایه اجتماعی پی برده است؟و تا چه اندازه از سرمایه اجتماعی استفاده نموده است؟ودرچه زمینه های استفاده نموده است؟ از سوی دیگر سبب می شود که عموم مردم پی ببرند که سرمایه اجتماعی به اندازه سایر سرمایه ها از جمله سرمایه اقتصادی اثربخش است و دارای کارایی میباشد ومیتواند در زمینه های مختلفی همچون زمینه های اقتصادی و مشکلات اداری ثمربخش و مشکل گشا باشد و لازم است که عموم مردم به ویژه فرهنگیان در این زمینه بیشتر سرمایه گذاری نمایند.

سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری زمینه ساز توسعه و عملکرد اقتصادی و همچنین جامعه مدنی می باشد.سرمایه اجتماعی تمایل افراد را برای همکاری با گروه ها افزایش می دهدو از این طریق شبکه ای با نشاط از تجمع های داوطلبانه در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی ایجاد می کند که از آن طریق کارکنان امور خود را به بهترین شکل ممکن اداره می کنند.سرمایه اجتماعی رضایت را جانشین اجبار می کندو خودکنترلی را در راس امور قرار می دهد و همچنین ابعاد مختلف سرمایه فکری اعم از انسانی،رابطه ای و ساختاری را در جهت نیل به اهداف سازمان هدایت می کند و این یکی از اهداف مهمی است هر سازمانی درصدد دستیابی به آن می باشد.

در ایران نیزمسئولان کشور در رده های گوناگون به این پرداخته اند.برکسی پوشیده نیست که عدم توجه به سرمایه اجتماعی و یا ضعف سرمایه اجتماعی در هر سازمانی موهبت بهره گیری از قدرت گروه های موجود در سازمان را از آن سازمان می گیردو جوی عاری از اعتماد و همکاری سراسر سازمان را در بر می گیرد.از آنجا که سرمایه فکری نیز ارتباط تنگاتنگی با سرمایه اجتماعی دارد قدر مسلم از این رویداد متاثر می شود.ضعف خلاقیت و نوآوری کارکنان،عدم انعطاف کارکنان در مواجه با تغییرات محیطی و ضعف در برقراری ارتباط و لینک کردن با کانال های اطلاعاتی از این قبیل پیامد های منفی می باشد.

از آنجا که در این پژوهش هدف شناسایی تاثیرابعاد سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش شهرستان کاشان می باشد باید اشاره نمود که ضعف سرمایه فکری و یا به عبارت دیگر قرار گرفتن سرمایه فکری در وضعیت نا مناسب پیامد های بسیار ناگوارتری به دنبال خواهد داشت.سازمان آموزش و پرورش برای توسعه و بهبود عملکرد خود به شدت نیازمند سرمایه انسانی است و ضعف دانش و خلاقیت و نوآوری کارکنان آن مستقیماً بر سطح دانش محصلان و به طبع دانش جامعه تاثیرگذار خواهد بود.همچنین ضعف سرمایه رابطه ای که یکی دیگر از مولفه های سرمایه فکری می باشد این سازمان را از دستاوردهای دیگر سازمان ها و همچنین از اطلاعات به روز و کارامد محروم می نماید و روند توسعه سازمان به کندی صورت گرفته که منجر به عقب ماندگی شهرستان  در بعد فرهنگی و آموزشی می شود.ضعف در دیگر مولفه سرمایه فکری یعنی سرمایه ساختاری نیز سازمان را به یک سازمان بسته تبدیل می نماید،سازمانی که در عکس العمل به تغییرات محیطی و پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی با اشکالات اساسی روبرو می شود.اساسا” در بحث از تحقیقات علمی به سه کارکرد اشاره می شود.تحقیقات علمی دارای کارکرد شناختی است یعنی دانش موجود را در زمینه ای خاص ارتقا می بخشد و شناخت جامعه را از آن موضوع خاص بالا می برد.بدهی است که مطالعه نقش سر مایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری می تواند چنین کارکردی داشته باشد.

کارکرد دوم،کارکرد فلسفی است.بر پایه این کارکرد پژوهش گر یک نگرش جدید را مطرح می کند.این کارکرد در ایران اهمیت ویژه ای دارد چرا که مسولان ایرانی معتقدند راه توسعه اقتصادی،سیاسی وفرهنگی سرمایه گذاری اقتصادی است در حالی که مطالعات حکایت از آن دارد که سرمایه اجتماعی و فکری سهم بسزایی در این مورد دارند.

بالاخره سومین کارکرد پژوهش علمی،کارکرد کاربردی است که از مقوله ی حل مسائل تلقی می شود.پژوهش حاضر نیز می تواند به برنامه ریزان فرهنگی و سیاسی و همچنین مدیران سازمان آموزش و پرورش در انتخاب سیاست های مناسب کمک شایانی نماید.امید است تا بر پایه این پژوهش راه حل های مناسبی ارائه گردد و به اجرا دراید.لذا می توان گفت بر پایه هر سه کارکرد پژوهش علمی تحقیق حاضر ضروری و با اهمیت بوده و مهمتر آنکه اولویت دارد.

۱ – اهداف پژوهش

۱۴ -۴- هدف اصلی پژوهش

شناسایی تاثیرابعاد سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری در اداره آموزش و پرورش  شهرستان کاشان

۱-۴ -۲-اهداف فرعی

شناسایی تاثیر بعد ساختاری سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری در اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان

شناسایی تاثیربعد رابطه ای سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری در اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان

شناسایی تاثیربعد شناختی سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری در اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان

۱-۵- پرسش های پژوهش

۱-۵- ۱- پرسش های اصلی  پژوهش

چه تاثیری بین ابعاد سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری در اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان وجود دارد؟

۱-۵- ۲- پرسش های فرعی  پژوهش

چه تاثیری بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان وجود دارد؟

چه تاثیری بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان وجود دارد؟

خرید فایل متن کامل در سایت zusa.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *