۲-۱-۶-۱- تأثیر آینده در تصمیمات جاری: ۲۵

۲-۱-۶-۲- فرایند: ۲۵

۲-۱-۶-۳- فلسفه/ آرمان/ منشور: ۲۶

۲-۱-۶-۴- ساختار: ۲۶

۲-۱-۷- تفاوت برنامه ریزی بلندمدت و مدیریت استراتژیک ۲۷

۲-۱-۸- مفاهیم مرتبط با برنامه ریزی استراتژیک ۲۹

۲-۱-۸-۱- استراتژیستها: ۲۹

۲-۱-۸-۲- بیانیه مأموریت: ۳۰

۲-۱-۸-۴- نقاط قوت و ضعف داخلی: ۳۰

۲-۱-۸-۵- تحلیل استراتژیک: ۳۱

۲-۱-۹- سیاستها و خطمشیها: ۳۱

۲-۱-۱۰- مأموریت سازمان ۳۱

۲-۱-۱۰-۱- فرایند تدوین مأموریت سازمان ۳۲

۲-۱-۱۱- سیر تکاملی برنامه ریزی استراتژیک ۳۴

۲-۲-۱ مقدمه ۳۶

۲-۲-۲- نیاز شناسی ارزش ها ۳۷

۲-۲-۳- نسبی و مطلق بودن ارزش ها ۴۱

۲-۲-۳-۱- نظر علامه طباطبایی ۴۲

۲-۲-۴ ارزش های محوری ۴۳

۲-۲-۵- ضرورت وجود ارزش ها ۴۵

۲-۲-۶- انواع ارزش ها ۴۶

۲-۲-۷- ویژگی ارزش ها ۵۲

۲-۲-۸- دامنه ارزش ۵۲

۲-۲-۹- منبع ارزش ها ۵۳

۲-۲-۱۰-کارکرد ارزش ها ۵۷

۲-۲-۱۱-ارزش های فردی و اجتماعی ۵۹

۲-۲-۱۲- ارزیابی ارزش های اجتماعی ۶۰

۲-۲-۱۳-دین و نهادینه سازی ارزش های اجتماعی ۶۲

۲-۲-۱۴-ارزش و فرهنگ ۶۳

۲-۳-۱- مقدمه ۶۹

۲-۳-۳- فرایند ۷۲

۲-۳-۴- مدیریت فرایند های کسب و کار ۷۶

۲-۳-۵- بهبود فرایند کسب و کار ۷۶

۲-۳-۶- بهینه  کاوی ۷۸

فصل سوم: ۸۰

روش تحقیق ۸۰

۳-۱-مقدمه ۸۱

۳-۲-نوع و روش پژوهش ۸۱

۳-۳-جامعه آماری ۸۱

۳-۴-حجم نمونه ۸۱

۳-۴-۱-شیوه نمونه گیری ۸۲

۳-۵-روش و ابزار گردآوری اطلاعات ۸۲

۳-۵-۱-پرسشنامه سنجش عملکرد کارکنان ۸۲

۳-۵-۲-پرسشنامه ارزش های محوری سازمان ۸۳

۳-۶-تعیین قابلیت اعتبار یا روایی ابزار پژوهش و قابلیت اعتماد یا پایایی پژوهش ۸۴

۳-۶-۱-اعتبار یا روایی ابزار پژوهش ۸۴

۳-۶-۱-۱-اعتبار محتوای پژوهش ۸۴

۳-۶-۲-قابلیت اعتماد یا پایایی ابزار پژوهش ۸۵

۳-۷-روش تجزیه و تحلیل داده ها ۸۵

فصل چهارم: ۸۶

تجزیه وتحلیل ۸۶

تحقیق ۸۶

۴-۱-مقدمه ۸۷

فصل پنجم: ۱۱۰

نتیجه ۱۱۰

و ۱۱۰

پیشنهادات ۱۱۰

۵-۲-ﺑﺤﺚوﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی ۱۱۲

۵-۳- محدودیت های پژوهش ۱۱۸

۵-۴-پیشنهادات ۱۱۹

۵-۴-۱-پیشنهادات پژوهشی ۱۱۹

۵-۴-۲-پیشنهادات کاربردی ۱۲۰

منابع و مأخذ ۱۲۲

الف-منابع فارسی : ۱۲۲

ب-منابع لاتین : ۱۲۳

ضمائم ۱۲۷

و ۱۲۷

پرسشنامه ها ۱۲۷

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر ارزش های محوری بر عملکرد کارکنان در فرایندهای سازمانی (مورد مطالعه بانک انصار،مدیریت شعب استان مرکزی) انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان مشغول به کار در بانک انصار استان مرکزی می باشند که به دلیل استفاده از نمونه گیری تمام شمار کلیه ی کارمندان یعنی تعداد ۸۰ نفر مورد آزمون قرار گرفتند ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه «سنجش عملکرد کارکنان» و «ارزش های محوری سازمان» می باشد که در پرسشنامه ارزش های محوری سازمان ابعاد اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و زیبایی مورد سنجش قرار گرفتند فرضیه های این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS 18 و از طریق آزمون تی استیودنت مورد بررسی قرار گرفت نتایج بدست آمده از  پژوهش نشان داد که ارزش های محوری بر عملکرد کارکنان در فرایند سازمانی تاثیر دارد.

کلید واژه ها :

ارزش های محوری، عملکرد کارکنان، فرایندهای سازمانی

فصل اول

کلیات تحقیق

 ۱-۱مقدمه

ارزش ها در زمره ی مشخصه های مهم جوامع هستند که مبانی فکری تعاملات فردی واجتماعی هر جامعه را رقم می زنند.همچنین به مثابه ی پدیده های اجتماعی ،نقش اساسی ذر شکل گیری ،کنترل وپیش بینی کنش ها وگرایش های افراد جامعه داشته وعنصری محوری در ساختار فرهنگی جوامع به شمار می روند.در حیطه بررسی علوم رفتاری ،ارزش ها یکی از مفاهیم محوری در مطالعات علوم اجتماعی وانسانی به شمار می روندو توجه صاحب نظران بسیاری را از حوزه های مختلف علوم انسانی و اجتماعی به خود جلب نموده اند برخی دیگر، ارزش ها را از مقوله ی واقعیت های ذهنی ،روانشناختی و اخلاقی دانسته اند و بنابراین بررسی آن ها را خارج از مدارعلوم اجتماعی می دانند.اماامروزه اکثر جامعه شناسان ارزش ها را به دلیل آن که منشأ اثر اجتماعی هستند، به عنوان ((پدیده هی اجتماعی )) در نظر می گیرند. در حوزه علم سازمان و مدیریت نیز این ارزش ها به ویژه در سالیان اخیر از جایگاه خاصی برخوردار گردیده اند، به گونه ای که اغلب سازمان های امروزی در بیانیه مأموریت ،در کنار چشم انداز و رسالت سازمان ،از ارزش های سازمان خویش سخن به میان آورده اند.

۱-۲- بیان مسأله

هر سازمان هنگامی که پا عرصه وجود می گذارد،بایستی اقدام به تدوین بیایه ماموریت خود نماید.ماموریت سازمان مقاصد سازمان است یا در واقع فلسفه ی وجودی آن (هانگر،مبانی مدیریت استراتژیک ،۱۳۸۱).بیانیه ماموریت سندی است که یک سازمان را ازسایر سازمان های مشابه متمایز می نماید(دیوید،مدیریت استراتژیک ،۱۳۷۹).آن چه مسلم است این که بسیاری از سازمان های عصر حاضر رو به سوی ارزش هایی آورده اند که معمولا با نام ارزش های محوری شناخته می شوند.این ارزش ها از جمله مهمترین اجزای بیانیه مأموریت سازمان وشاید بتوان گفت که مهمترین آن ها می باشند.

«شوارتز»و«بیلیسکی»(۱۹۸۷)تعریفی مفهومی از ارزش ها ارائه کرده اند که پنج وجه اصلی ارزش ها را که به دفعات متعدد در ادبیات تحقیق آمده بود را به هم مرتبط می کرد:الف )مفاهیم یا باورهایی هستند که ب)مرتبط با رفتار یا حالت غایی مطلوب بوده ج)فراتر از موقعیت های خاص قرار می گیرد د)راهنمای انتخاب و ارزیابی رفتار وحوادث به شمار می روندو ه )بر اساس اهمیت نسبی شان رتبه بندی می شوند(شوارتز،مترجم فرامرزی ۱۳۷۸،ص ۱۱۵)«روکیچ » ارزش را چنین تعریف می کند: «ارزش باور پایداری است که فرد با تکیه بر آن ، یک شیوه خاص رفتار یا حالت غایی را که شخصی یا اجتماعی است ،به یک شیوه رفتاری یا یک حالت غایی که در نقطه مقابل حالت برگزیده قرار دارد،ترجیح می دهد.»(بوگارتا ،۱۹۹۳؛فیدر،۱۹۷۵).

ارزش های محوری یک سازمان آن دسته از ارزشهایی هستد که به وسیله آنها پایه های انجام کارها وهدایت خویش را شکل  می دهیم ،ارزشها هنگامی به عنوان ارزش های محوری شناخته می شوند که تاثیرشان بر روی افراد به قدری است که در سیستم ارزشی آنها جایگزین دیگر ارزش ها می شوند.(پانت و لاچمن ،۱۹۹۸).در سازمان های موفق، راهنمای واقعی ، ارزش ها هستند . ارزش ها رفتار وسبک مدیران و کارکنان را هدایت می کنند. در چنین سازمان هایی ،ارزش ها دربرنامه ریزی ،سیاستگذاری ،تصمیمات و عملیات نقش مهمی را ایفا می کنند.(بلانچارد،۱۳۸۳).

فرایند سازمانی مجموعه ای از اقدامات ،وظایف و رویه هاست که اگراجرا شوند موجب دستیابی به اهداف سازمان می گردند . (اولسون وهمکاران ،۱۹۹۰).

حال این سؤال مطرح است که این ارزش ها چرا به وجود آمده اند و دلیل اصلی توجه به آن ها چیست ؟آیا سازمان ها صرفا به صورت نمادین این کار را انجام داده اند یا این که درپس آن هدفی نهفته است ؟ اگر جواب این باشد که سازمان ها به صورت هدفمند به سراغ ارزش های محوری رفته اند ، پس می بایست جایی در سازمان نشانه هایی مبنی بر توجه به این ارزش ها یافت شود. ما در این تحقیق به دنبال آنیم تابا توجه به بیانیه ماموریت بانک انصار و ارزشهای محوری ذکر شده در آن  اولا ارزش های ادعا شده توسط سازمان مورد مطالعه را شناسایی نماییم و ثانیا اثرات این ارزش ها را بر عملکرد کارکنان در فرایندهای سازمانی ،مورد بررسی قرار دهیم . ادگار شاین ،روانشناس اجتماعی معروف، ارزش ها را در کنار هنجارها در طبقه دوم فرهنگ سازمانی قرار می دهد و آن ها را ناشی از پیش فرض های بنیادین افراد می داند. حال این سوال مطرح می گردد که بر اساس آموزه های دینی ما این ارزش ها باید دارای چه جایگاهی باشند؟ با توجه به مطالب فوق سوالات اصلی تحقیق به شکل زیر طرح می گردند:

۱.چه ارزش های محوری در سازمان مورد مطالعه ادعا شده اند ؟

  1. ارزش های محوری ادعا شده چه تاثیری برعملکردکارکنان در فرایندهای سازمانی دارند؟

۱-۳-فرضیه های تحقیق

تحقیق پیش رو شامل ۱فرضیه اصلی و۷ فرضیه فرعی میباشد

فرضیه اصلی                                  

ارزش های محوری بر عملکرد کارکنان درفرایندسازمانی تاثیر دارد.

فرضیه های فرعی

۱-  پایبندی به اصل رضایت مشتریان واخلاق حرفه ای بر عملکرد کارکنان در فرایند سازمانی تاثیر دارد.

۲- نهادینه سازی کیفیت خدمات در مراحل طراحی واجرا بر عملکرد کارکنان در فرایند سازمانی تاثیر دارد.

۳- بهره گیری ارآخرین دستاوردهای سخت افزاری ونرم افزاری بانکی بر عملکرد کارکنان در فرایند سازمانی تاثیر دارد.

۴- نهادینه سازی و توسعه فرهنگ قرض الحسنه بر عملکرد کارکنان در فرایند سازمانی تاثیر دارد.

۵- سرمایه گذاری مولد وسالم با بازده مناسب بر عملکرد کارکنان در فرایند سازمانی تاثیر دارد.

۶- صیانت همه جانبه از سرمایه انسانی بانک بر عملکرد کارکنان در فرایند سازمانی تاثیر دارد.

۷- بکارگیری نظام نظارت وکنترل کارآمد واطمینان بخش بر عملکرد کارکنان در فرایند سازمانی تاثیر دارد.

۱-۴-متغییرهای تحقیق

متغییرهای تحقیق عبارتند از

خرید فایل متن کامل در سایت zusa.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *